دکتر بیژن موحدیان

برای اولین بار در اصفهان

مدیر گروه جراحی

جراحی های اصلاحی فک

جراحی های اصلاحی فک ، یا جراحی های ارتوگناتیک ؛ که توسط جراحان دهان و فک و صورت انجام میگردد ، جهت اصلاح دامنة وسیعی از مشکلات اسکلتی و دندانی کوچک و بزرگ انجام می گیرد .این مشکلات شامل عدم هماهنگی فکین و دندانهاست که اصلاح آنها باعث بهبودی جویدن ، تکلم و تنفس می شود .
این در حالی است که ظاهر و زیبایی صورت بیماران هم به صورت معجزه آسایی با انجام این اعمال جراحی بهبود می یابد . بنابراین در مجموع انجام جراحی های ارتوگناتیک فک هم جهت مقاصد فانکشال (بهبود عملکرد) و هم جهت مقاصد زیبائی انجام می شود .

در زیر به چند مورد از مواردی که در آن نیاز به انجام جراحی های اصلاحی فک می باشد ؛ اشاره می گردد :
1. مشکل در جویدن غذا بعلت اکلوژن غلط دندانها
2. اشکال در بلع غذا
3. وجود دردها و صداهای مزمن در مفصل فک
4. سایش شدید دندانها
5. وجود فاصله بین دندانهای قدامی فک بالا و فک پایین هنگام بسته شدن دهان(openbite)
6. وجود ناهماهنگی بین فک بالا و پایین ( از روبرو یا از نیمرخ )
7. نقایص صورت ناشی از صدمات یا مشکلات مادرزادی
8. چانه هایی که نسبت به کل صورت و فک عقب هستند
9. فک بالا و پایین که جلو هستند
10. عدم امکان رساندن لب ها به هم بدون فشار آوردن به لب ها
11. تنفس دهانی مزمن و خشکی های مکرر دهان
12. مشکلات و وقفة تنفسی هنگام خواب ( Sleep aphea )

چه افرادی نیازمند جراحی فک هستند ؟
افرادی نیازمند جراحی های اصلاحی فک هستند که به علت عدم هماهنگی بین دندانها و فک بالا و پایین ، قادر به جویدن مناسب غذا نیستند و این امر در آینده آنها را مستعد مشکلات گوارشی می کند . در این افراد نسبت رشد فک بالا و پایین با هم هماهنگ نیست .علت این امر در اکثر موارد بعلت الگوهای وراثتی است گرچه صدمات ناشی از ضربات و تصادفات هم می تواند عامل مشکلاتی فک باشد .

البته لازم به ذکر است که اگر مشکلات اکلوژن ( جفت شدن ) دندانها فقط مربوط به دندانها باشد و فک بالا و پایین با هم هماهنگ باشد ، در این موارد انجام ارتودونسی و ردیف کردن دندانها توسط ارتودونتیست کافی است ولی اگر غیر از دندانها فک ها هم مشکل داشته باشند نیاز به جراحی فک می باشد .

آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، جنب داروخانه دی ، ساختمان زیتون ، طبقه یک ، واحد چهار

نظرات کاربران درباره این مطلب :

fariba1351 [ 1394-04-28 ]
اطلاعات بيشتري بدهيد

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
صفحه اصلیبیوگرافیمطالب و مقالاتسوالات پزشکیفیلم های آموزشیبرنامه هفتگیپیامهای کاربرانسایتهای دیگرگالری تصاویر جراحیفعالیت ها